آشنایی با مرکز  |  موسس مرکز  |  اساس نامه مرکز  |  فعالیت های مرکز  |  اخبار مرکز  |  اخبار کتابخانه  |  اخبار فرهنگی  |  نشریه بعثت  |  در رسانه های دیگر
فهرست سایت  
صفحه نخست
مقالات سیاسی
مقالات مذهبی
مقالات تاریخی
مصاحبه ها
اندیشمندان و علمای معاصر
امام موسی صدر (ویژه نامه)
سید جمال الدین (ویژه نامه)
آیت الله کاشانی (ویژه نامه)
شهید نواب صفوی (ویژه نامه)
مجموعه آثار علامه طباطبایی
مجموعه آثار سید جمال الدین
مجموعه آثار استاد سعیدی
کتب خاطرات استاد خسروشاهی
گالری تصاویر
دانلود کتاب
ارتباط با ما
 
استاد سید هادی خسرو شاهی

 
 
آثار استاد در پاتوق کتاب فردا

 
 
فروش اینترنتی کتب کلبه شروق
..
 
 
نرم افزار مجموعه آثار استاد

 
 
آدینه بوک

 
 
ورود اعضا
نام کاربری :
کلمه عبور :
 
ثبت نام فراموشی کلمه عبور
 
آیت الله کاشانی. .سید جمال الدین اسد آبادی . .نواب صفوی . .امام موسی صدر
راه خوشبختی انسان کدام است؟
اشاره : علامه سید محمد حسین طباطبایی در ذیحجه سال 1321 هجری در شهر تبریز بدنیا آمد. در پنج سالگی مادرش وفات یافت. هنوز داغ مادر در سینه داشت که پدرش مرحوم شد. در مدارس قرآن، گلستان، اخلاق مصور، تاریخ و ... فرا گرفت. وی خودش در خاطراتش می‌گوید که در خود یک شیفتگی نسبت به تحصیل کمال حس کرده و از آن زمان بی خستگی و دلسردی به تحصیل علم پرداخته و بسیار شده که شب را تا طلوع آفتاب مطالعه کرده است.

وی برای ادامه تحصیلات خود به نجف رفتند و آنجا بود که حاج میرزا علی‌ آقا قاضی به سراغش رفته و فرموده که علاوه بر تحصیل، از فکر تهذیب خود غافل نمان. ایشان یازده سال در کنار مرقد امام علی (علیه السلام) از محضر اساتیدی همچون آیت‌ الله نائینی، سید ابوالحسن اصفهانی، سید حسین بادکوبه‌ ای، حاج میرزا علی ایروانی و ... استفاده کرد و در سال 1314 به تبریز بازگشت. سرانجام پس از 81 سال در 24 آبان 60 شمسی دار فانی را وداع گفتند.

به مناسبت سالروز بزرگداشت علامه طباطبایی بخشی از زندگی و گفتارهای این مفسر بزرگ قرآن کریم را بازخوانی می‌ کنیم :


راه خوشبختی انسان

هدف در جامعه اسلامی سعادت حقیقی عقلانی است؛ به این معنا که آدمی در مقتضیات قوای خویش راه میانه پیش گیرد، خواسته‌ های تن را به آن اندازه که او را از راه بندگی و معرفت خدا باز ندارد، برآورد؛ به طوری که پرداختن به جسم،‌ مقدمه رسیدن به معرفت خدا باشد. چنین رویه‌ ای انسان را به تمام معنا خوش بخت خواهد کرد، زیرا بدین ترتیب همه قوای آدمی به سعادت می‌ رسند و بزرگ‌ ترین راحتی و آسایش همین است. هر چند بر اثر آن که تربیت اسلامی در بین ما مختلف شده نمی‌ توانیم این هدف را آن طور که باید و شاید درک کنیم.

دو نمونه از فهم انسان‌ های گذشته از دنیا

کسانی هستند که در اثر صفای فطرت، سعادت خود را در دلبستگی به لذایذ گذران و زندگی چند روزه این جهان نمی‌ بینند و سود و زیان و شیرین و تلخ این سرا پیش ایشان جز پنداری فریبنده نیست. اینان وقتی که از زبان قرآن می‌ شوند که به نماز امر می‌ کند و ظاهر آن به جا آوردن عبادت مخصوص است، به حسب باطن از آن می‌ فهمند که باید در برابر حق، ‌خود را هیچ شمرد و فراموش کرد و تنها به یاد خدا پرداخت.

وقتی که از راه وحی آسمانی می‌ شنوند که خدای تعالی از پرستش بت‌ ها نهی می‌ کند و ظاهر آن مثلاً نهی از سر فرود آوردن در برابر بت است، ‌به حسب تحلیل از این نهی می‌ فهمند که غیر از خدا را نباید اطاعت کرد، زیرا حقیقت اطاعت همان بندگی و سرفرود آوردن است و از آن بالاتر می‌ فهمند که از غیر خدا نباید بیم و امید داشت و از آن بالاتر می‌ فهمند که به خواست‌ های نفس نباید تسلیم شد و از آن بالاتر می‌ فهمند که نباید به غیر خدا توجه کرد.


راه شناخت شایستگی و ناشایستگی جوامع مترقی و متمدن

اگر کسی خواسته باشد درباره شایستگی و ناشایستگی افراد جوامع متمدن و مترقی قضاوت کند و بگوید این ملل برخلاف ملل دیگرند، نباید مبنای قضاوت خود را بر معاشرت‌ ها و آمیز‌ها و زندگی داخلی آنان قرار دهد، بلکه باید مبنای داوری، شخصیت اجتماعی آنان باشد که در برخورد و اصطحکات با ملل ضعیف و همچنین در آمیزش‌ هایی که در صحنه زندگی با سایر شخصیت‌ های اجتماعی عالم دارند، به خوبی ظاهر و بارز است. این است آن چیزی که باید در قضاوت راجع به شایستگی و ناشایستگی و نیک بختی و بدبختی اجتماع معتبر باشد و مراعات شود.

علل گرایش مردم به جوامع متمدن و غربی

رخدادهایی که اینک در اروپا بین جوانان و دوشیزگان،‌ مردان و زنان شوهردار، ‌زنان و مردان و فرزندان و خانواده‌ ها معمول است و در مجالس جشن و شب‌ نشینی و رقص و ... رواج دارد، ‌جریان‌ هایی که زبان یارای گفتن آن را ندارد،‌ و چه بسیار چیزهایی که در طریقه دینی در شمار امور عادی است، به نظر آنان، ‌عجیب و غربی و خنده دار جلوه کند و بالعکس! و همه اینها بر اثر آن است که اختلاف نوع تفکر و ادراک، ‌موجب اختلاف راه می‌ شود. در این مرام‌ های احساسی از تعقل جز همان مقداری که راه بهره برداری و لذت را هموار کند، استفاده دیگری نمی‌ شود، زیرا تنها هدف همین است و چیز دیگری جز از سنخ خودش نمی‌ تواند مانع آن شود.

غرب هیچ قصدی جز بندگی و اسارت ملت‌ ها ندارد

اگر با تأمل، تاریخ حیات اجتماعی غربیان را از بدو نهضت جدید اروپا مطالعه کرد و در خصوص رفتاری که با ملت‌ های ضعیف و نژادهای نگون بخت انجام داده می‌ دهند، خوب دقت کند، بی درنگ در خواهد یافت که این جوامع در عین آن که اظهار کمال رأفت و خیرخواهی نسبت به نوع بشر می‌ کنند و می‌ گویند که حاضرند در راه خدمت به نوع و اعطای آزادگی و دست گیری از ستم دیدگان و بیچارگانی که حق‌ شان را پایمال کرده‌ اند و الغای بردگی و اسارت ملت‌ ها از جان و مال بگذرند،‌ با وصف همه این تظاهرات ـ هیچ قصدی جز بردگی و بندگی ملت‌ های ناتوان زمین ندارند و هر وقت به هر وسیله که بتوانند منظور خود را اجرا می‌ کنند، یک روز با جبر و زور، روز دیگر به نام استعمار یک روز با بلعیدن و مالک شدن یک مملکت،‌ روز دیگر به عنوان قیومیت، روزی به نام حفظ منافع مشترک،‌ روز دیگر به نام کمک به حفظ استقلال، روزی به عنوان حفظ صلح و مبارزه با خطراتی که صلح را تهدید می‌ کند، روز دیگر با غوغای دفاع از حقوق طبقات محروم و مستأصل و ...

پیام شیعه

پیام معنوی شیعه به جهانیان یک جمله بیش نیست، آن این است که «خدا را بشناسید» و تعبیر دیگر، راه خداشناسی را پیش گیرند تا سعادتمند و رستگار شوند و این همان جمله‌ ای است که پیغمبر اکرم (ص) برای نخستین بار دعوت جهانی خود را با آن افتتاح فرمود: «ای مردم! خدا را به یگانگی خدا را به یگانگی بشناسید و اعتراف کنید تا رستگار شوید.»

دین از منظر اروپاییان

آنچه از افکار اروپاییان تراوش می‌ کند و تا حدی تعلیمات ناقص دست خورده خودمان تأییدش می‌ کند، این است که دین یک سلسله اعمال تشریفی است که پس از مرگ انسان را خوشبخت می‌ سازد و بنیادش بر خداشناسی است. بدین ترتیب که انسان‌های اولیه که در عهد اساطیر زندگی می‌ کرده‌ اند، در جهان با پدیده‌ ها و حوادثی روبه رو می‌ شدند که علل و اسباب آن ها برایشان قابل درک نبود،‌ مانند روح و حالات روحی و حوادث آسمانی و حوادث عمومی دیگر و نظایر آن ها و در نتیجه چاره‌ ای جز اثبات یک علت مجهول فوق طبیعت به نام خدای جهان نداشته‌ اند.

تلقیق غرب به ما

اروپایی‌ ها با همه وسایل استعباد و استعمار که در رأس آن ها آزادی در هر گونه شهوت رانی  و سلاح‌ های مخرب و هولناک و از همه بالاتر تبلیغات قرار داشت،‌ مجهز بودند و با مؤثرترین وسایل به ما تلقین کافی کردند که افکار علمی وروش زندگی ما در بازار جهان هیچ گونه ارزشی ندارد،‌ فکر فکر اروپایی‌ ها و روش روش آن ها و زندگی علمی آن هاست و برای ترقی در سیر انسانیت، ‌هیچ تکلیفی جز این که در فکر و عمل، دنبال اروپایی‌ ها را گرفته و با تبعیت بی چون و چرا پیش رویم، نیست. با این تلقین استقلال فکری اکثریت قریب به اتفاق ما که صدها سال بود روبه ضعف و انحطاط سیر می‌ کرد، به کلی از میان رفت و بقایای همت و اراده خود را هر چه بود باختیم. دیگر پیش ما انسانی جز غربی‌ ها و دنیایی جز غرب و زندگی جز وضع حاضر اروپا و سعادتی جز روش ماده پرستی آن ها نیست.

نتیجه روش‌ های غیر دینی انحطاط اخلاق است

روش‌ های غیر دینی تنها زندگی چند روزه این جهان را در نظر می‌ گیرند و برای انسان وظایفی وضع می‌ کنند که در سایه آن ها از زندگی مادی و منافع جسمانی که میان انسان و سایر حیوانات مشترک است، بهتر بتواند بهره‌ برداری نماید و در حقیقت یک زندگی حیوانی را با مناطقی که از احساسات و عواطف چرندگان و درندگان سرچشمه می‌ گیرد، برای انسان تنظیم می‌ کنند و دیگر توجهی به واقع بینی انسان و زندگی جاوید و مملو از معنویات وی ندارد. از اینجاست که اخلاق عالیه تدریجاً از جامعه‌ های غیردینی رخت می‌ بندد و روز به روز انحطاط اخلاقی آنان روشن‌ تر و آشکارتر می‌ شود.

گوشه‌ ای از وظایف والدین نسبت به فرزند

از نخستین روزی که کودک سخن یا اشاره را می‌ فهمد، پایه اخلاق پسندیده و صفات شایسته را در روان وی بنا نهاده استوار سازند و تا می‌ توانند او را از موضوعات خرافی نترسانند و از کارهای زشت و خلاف عفت باز دارند و خود نیز از گفتن دروغ و بدگویی و دشنام و الفاظ رکیک اجتناب کنند و در برابر وی کارهای پسندیده کنند تا عفیف و عالی طبع بار آید و از خود جدیت و همت و عدالت بروز دهند تا عدالت دوستی،‌ نوع پروری آنان از روی قانون انتقال اخلاق به وی منتقل شود.

---------------------------------------------------------------------------------------------
پی نوشت ها:
بنده خاص؛ مجموعه‌ ای از تفکرات و گفتارهای علامه طباطبایی
تعالیم اسلام (سید هادی خسروشاهی)
شیعه در اسلام (سید هادی خسروشاهی)

 
منبع : فارس
   1393/9/27 12:43

اخبار مرکز
اعلامیه ها و بیانیه های صادر شده با امضای فضلا و طلاب حوزه علمیه قم (جلد 3 و 4)
کتاب «مشروطه مشروعه و علمای تبریز» منتشر شد
کتاب «مبانی فقهی ـ فکری مبارزات فدائیان اسلام» منتشر شد
خاطرات استاد سید هادی خسروشاهی درباره شهید نواب صفوی منتشر شد
اعلامیه ها، بیانیه ها، تلگراف ها، نامه ها و مصاحبه های مراجع ثلاث (جلد 10)
اخبار کتابخانه
گزارش تصویری بازدید حضرت آیت الله مکارم شیرازی از کتابخانه مرکز بررسی های اسلامی قم
حضرت آیت الله مکارم شیرازی: راه اندازی کتابخانه مرکز بررسی های اسلامی ابتکاری عالی و ارزشمند است
دانلود ویژه‌نامه مراسم افتتاح کتابخانه عمومی مرکز بررسی‌های اسلامی
فیلمی از مراسم افتتاح کتابخانه مرکز بررسی‌های اسلامی
متن کامل سخنان آیت‌الله العظمی سبحانی در مراسم افتتاحیه کتابخانه عمومی مرکز بررسی‌های اسلامی
اخبار فرهنگی
رسمی شدن تعطیلی شهادت امام صادق علیه السلام از آثار جاودانه آیت‌ الله کاشانی است
تحول خاصی در وضعیت نشر حوزه دین رخ نداده است
هشدار غرویان نسبت به کتاب‌سازی در حوزه‌ آثار دینی
جشن امضای کتاب کارِ لوسی است!
معرفی کتاب «مرزبان ایمان و یقین»؛ خاطرات آیت‌الله العظمی حاج سید محمدتقی خوانساری(ره)
در رسانه های دیگر
نگاهی به مجموعه ده جلدی اسناد نهضت اسلامی ایران
شهید صدر شرایط را برای قیام بر علیه حکومت بعث مناسب نمی‌دانست
پنج کتاب بنیان فکری داعش
گزارشی جامع درباره کتابخانه آستان حضرت معصومه (س)
یادى از استاد محیط طباطبائى؛ ‏70 سال کوشش علمی و پژوهش فرهنگی
نشریه بعثت
بعثت : بهار سال 1397
بعثت : زمستان سال 1396
بعثت : پاییز سال 1396
بعثت : تابستان سال 1396
بعثت : بهار سال 1396
دریافت فایل پی دی اف مجموعه آثار سید جمال الدین حسینی - چاپ قاهره

.   . .
 
دیداربا شخصیتهای بین المللی

دکتر فرج (مصر)، دکتر عبدالرحمن (یمن) ـ دکتر یوسف العظم (اردن) ابراهیم جوب (سنگال) استادخسروشاهی
جستجوی کتاب در کتابخانه مرکز بررسی‌های اسلامی
.
 
نشریه بعثت
. اسناد سيد جمال الدين اسدآبادي
 
تاریخ و فرهنگ معاصر
. مصلح جهانی
 
امام علی صدای عدالت انسانی
. اسناد سيد جمال الدين اسدآبادي
 
شهید نامدار عاشورا
. اسناد سيد جمال الدين اسدآبادي
 
یادنامه علامه امینی
. اسناد سيد جمال الدين اسدآبادي
 
تصاویر استاد در سایت وارثون
. اسناد سيد جمال الدين اسدآبادي
 
Home Contact Us Login RSS
Copyright © 2009 site. All Rights Reserved