آشنایی با مرکز  |  موسس مرکز  |  اساس نامه مرکز  |  فعالیت های مرکز  |  اخبار مرکز  |  اخبار کتابخانه  |  اخبار فرهنگی  |  نشریه بعثت  |  در رسانه های دیگر
فهرست سایت  
صفحه نخست
مقالات سیاسی
مقالات مذهبی
مقالات تاریخی
مصاحبه ها
اندیشمندان و علمای معاصر
امام موسی صدر (ویژه نامه)
سید جمال الدین (ویژه نامه)
آیت الله کاشانی (ویژه نامه)
شهید نواب صفوی (ویژه نامه)
مجموعه آثار علامه طباطبایی
مجموعه آثار سید جمال الدین
مجموعه آثار استاد سعیدی
گالری تصاویر
دانلود کتاب
ارتباط با ما
کتب خاطرات استاد خسروشاهی
 
استاد سید هادی خسرو شاهی

 
 
آثار استاد در پاتوق کتاب فردا

 
 
فروش اینترنتی کتب کلبه شروق
..
 
 
نرم افزار مجموعه آثار استاد

 
 
آدینه بوک

 
 
ورود اعضا
نام کاربری :
کلمه عبور :
 
ثبت نام فراموشی کلمه عبور
 
آیت الله کاشانی. .سید جمال الدین اسد آبادی . .نواب صفوی . .امام موسی صدر
جرج جرداق در کلام اهل فرهنگ
اشاره : «جرج سجعان جرداق» نویسنده، ادیب و شاعر شهیر مسیحی لبنانی که اواسط آبان ماه گذشته در سن 83 سالگی دعوت حق را لبیک گفت و به دیار باقی شتافت، به دلیل علاقه‌ ای که به امام علی ‌(علیه‌ السلام) داشت به شهرت رسید. وی در یکی از مهمترین آثارش درباره امیرالمومنین با عنوان «الامام علی صوت‌ العداله الانسانیه» در 5 فصل به بررسی ویژگی‌ های این امام همام پرداخته است.

این اندیشمند و ادیب مسیحی که معتقد بود امام علی‌ (علیه‌ السلام) حقیقت تاریخ است و شخصیتی بی‌ همتا در مشرق زمین و صدای عدالت انسانی است، بهترین سال‌ های عمر خود یعنی قریب به چهار دهه را برای مطالعه و تحقیق در مورد امام الموحدین حضرت علی‌ (علیه‌ السلام) صرف کرد که حاصل تحقیقات وی چندین جلد کتاب ارزشمند در مورد شخصیت امام علی (علیه‌ السلام) است. وی صاحب کتاب‌ هایی از جمله دایره المعارف «علی، ندای عدالت انسانی»، «علی و حقوق بشر»، «علی و انقلاب فرانسه»، «علی و سقراط»، «علی و ناسیونالیسم عربی» و عناوین دیگری در این زمینه است.

جرج جرداق با نگارش کتاب ارزشمند «الامام علی صوت‌ العداله الانسانیه» عشق و علاقه دیرین خود به شخصیت این امام و اندیشه ایشان را ابراز کرده است. جرداق که متولد سال 1926 میلادی در شهرک مرجعیون در جنوب لبنان بود در خاطرات خود می‌ گفت: روزی پدرم که سنگ‌ تراش و خطاط بود، سنگی را بر سر در خانه‌ مان در مرجعیون آویخت که بر روی آن این عبارت عمیق و دقیق نوشته بود: «لافتی الا علی لاسیف الا ذوالفقار» وی در خاطره دیگری می‌ گوید: «ابتدا برادرم فواد جرداق از شاعران معروف عرب،‌ کتاب نهج‌ البلاغه را به من داد و به مطالعه عمیق آن تشویقم کرد، نهج‌ البلاغه را که خواندم عاشق و گرفتار ادبیات، حالات، شخصیت و اندیشه امام علی (علیه‌ السلام) شدم و پس از آن به تحقیق و مطالعه هر کتابی از نویسندگان اهل سنت و شیعه پرداختم که درباره ایشان نوشته شده بودند. با مطالعه این کتاب‌ ها مجذوب انسانیت امام علی‌ (علیه‌ السلام) و توجه و اعتنای او به حقوق انسان‌ ها شدم و تصمیم گرفتم کتاب صوت‌ العداله را بنویسم.

کتاب «صوت‌ العداله‌ الانسانیه» جرج جرداق پس از انتشار مورد استقبال مراجع و آیات عظام و بسیاری از اندیشمندان و اهل فرهنگ ایرانی قرار گرفت که سرآمد آنان مرجع بزرگ شیعه حضرت آیت‌ الله العظمی بروجردی بود. این کتاب بعدها توسط استاد سید هادی خسروشاهی در پی مکاتباتی که با جرج‌ جرداق انجام داد به زبان فارسی ترجمه شد و بارها تجدید چاپ گردید و تالیف همین کتاب زمینه‌ ای را بوجود آورد که جرج جرداق با بسیاری از اندیشمندان ایرانی ارتباط برقرار نماید.

این روزها که مصادف با ایام چهلمین روز درگذشت این اندیشمند عاشق ولایت علی بن ابیطالب (علیه‌ السلام) است، مناسب دیدیم نقطه نظرات برخی از اندیشمندان ایرانی را درباره جرج جرداق برای آشنایی عمیق‌ تر خوانندگان گرامی روزنامه با این نویسنده شهیر بازنشر نمائیم.

 
***
استاد سید هادی خسروشاهی می‌ گوید آشنایی بنده با جرج سجعان جرداق، ادیب فرهیخته و نویسنده نامدار مسیحی عصر ما، به بیش از نیم قرن پیش بر می‌گردد. با توجه به تاریخ پاسخ نامه‌ ای که جرج جرداق در سال 1959 میلادی نوشته است، در واقع 55 سال از آغاز آشنایی و مکاتبه ما می‌ گذرد. من برای نخستین بار کتاب «الامام علی صوت العداله الانسانیه» را در بیت آیت‌ الله سید رضا صدر دیدم. کتاب را یکی از منسوبین ایشان از بیروت برایشان فرستاده بود. معظم له کتاب را در اختیار من قرار دادند و گفتند: اگر بتوانید آن را ترجمه کنید بسیار مفید خواهد بود. به نظرم ترجمه کتاب را در سال 1338 در قم آغاز کردم و بعد از مدتی، به دلایل شخصی، از ادامه کار بازماندم و سالیانی بعد، وقتی مجموعه کامل و مجلدات پنج گانه کتاب در 1400 صفحه، منتشر شد که در واقع فرهنگ نامه امام علی (علیه السلام) بود، ـ شاید در 1344 ـ  به ترجمه کتاب پرداختم که بالاخره به یاری حق این مجموعه، در عرض دو ـ سه سال ترجمه و به دست چاپ سپرده شد.

بعد از آن، دوبار جرج جرداق را در بیروت ملاقات و یک بار هم که به دعوت جناب حجت‌ الاسلام والمسلمین دکتر احمد احمدی به ایران آمده بود، چند روزی همراه وی بودم که بسیار پربار بود. یکی ـ دو بارهم به مناسبت‌ هایی با ایشان مکاتبه داشتم که در یادداشت‌ های خود درباره جرج جرداق آن‌ها را نقل کرده‌ ام (البته این یادداشت‌ ها هنوز به طور مستقل چاپ نشده است.)

من در نخستین نامه‌ ای، که متاسفانه اصل آن را ندارم ضمن تقدیر و تقدیس عملکرد و اقدام جرج جرداق در تالیف کتابی درباره امام علی (علیه السلام) از ایشان خواستم که اجازه دهد تا هر پنج جلد کتاب وی را به فارسی ترجمه کنم و هم چنین شرح حال خود را هم بفرستد تا در مقدمه ترجمه کتاب بیاورم. جرج جرداق در پاسخ مشروحی که بخشی از آن به شرح زیر است نوشت:

«فضیله السید‌ هادی الخسروشاهی التبریزی المحترم السلام علیکم و رحمت الله

از احساس زیبا و حسن نظر شما، در نامه‌ ای که هم اکنون پیش روی من است، سپاسگزارم. این تعریف‌ ها در واقع برآمده از قلب پاک و ناشی از حُسن اخلاق خود شماست و گرنه من لایق این صفات نیستم. من اعتراف می‌ کنم که در بررسی شخصیت علی بن ابی طالب هم چنان قصور دارم زیرا که یک نویسنده هر اندازه که کار کند و هر قدر که کوشش بنماید و به هر مقدار هم که نیرومند باشد، اگر بخواهد شخصیت یک انسان عادی را بررسی کند و به حقیقت او برسد یا عمق واقعی او را دریابد، نمی‌ تواند حق مطلب را ادا کند، پس چطور می‌ شود درباره شخص علی بن ابی طالب یا مانند او، حق مطلب را ادا کرد؟

اجازه خواسته‌ اید که هر پنج جلد کتاب مرا به فارسی ترجمه کنید. من این اجازه را به شما می‌ دهم و امیدوارم که در ترجمه آن دقت لازم به عمل آید تا ترجمه کتاب، به طور کلی، از نقطه نظر موضوع و بیان، مطابق اصل کتاب باشد.

از نامه شما فهمیدم ـ چنان که از پیش هم اطلاع داشتم ـ بعضی از برادران در ایران، کتاب ملخص نخستین مرا به فارسی ترجمه کرده‌ اند، ولی از جهات گوناگون در این زمینه روش خوبی را انتخاب نکرده‌ اند؛ مثلا ساده‌ ترین اصول را رعایت نکرده و کتاب مرا بدون اجازه من ترجمه کرده‌ اند یا اینکه حقوق تالیف و رنج و کوشش مرا در نظر نگرفته‌ اند یا حتی پس از ترجمه یک نسخه از کتاب ترجمه شده را برای من نفرستاده‌ اند؟

و همین‌ طور متن اصلی کتاب را دگرگون ساخته و مطالبی را از آن حذف یا بر آن افزوده‌ اند. در صورتی که در کشورهای مترقی، محال است که یکی از این امور صورت پذیرد، تا چه رسد به اینکه همه آن‌ ها یکجا انجام گیرد؟ اما مختصری از تاریخ زندگی من که خواسته بودید:

1ـ محل تولد: جدیده، مرجعیون ـ لبنان، سال 1926 میلادی
2ـ شغل: تدریس درباره ادبیات عرب، بررسی ادبیات اروپایی، روزنامه نگاری، نقد هنری.
3ـ تالیفات: فاغنرو المراه، المشردون، قصور و اکواخ، فنانون احبوا، صلاح‌ الدین و قلب‌ الاسد، وجوه من کرتون، غرام الالهه، اساطیر العربی، بوهیمیه، فینوس و الشاعر.
همراه این نامه آخرین عکسم را هم خواسته‌ اید، برای شما می‌ فرستم و اگر توضیحات بیشتری لازم باشد به من اطلاع دهید تا بلافاصله اقدام شود.
جرج جرداق
.«بیروت ـ الاشرفیه ـ دانشکده زهره الاحسان

پس از دریافت این نامه، به ترجمه کامل کتاب پرداختم که البته با توجه به حجم کتاب و محتوای غنی و پرمایه آن که شامل مسائل گوناگون علمی، سیاسی، تاریخی، ادبی، فلسفی و فرهنگی بود و نیاز به تحقیق و پژوهش داشت، این کار به تدریج و در طول دو ـ سه سال انجام گرفت و توضیحات و اضافات ـ که درخارج از متن اصلی نقل شده ـ خود یک جلد کتاب را تشکیل داده و به همین دلیل چاپ‌ های نخست این ترجمه، در شش جلد منتشر شد، ولی در چاپ‌ های بعدی متن اصلی، البته به طور جدا و مشخص ملحق شد. این مجموعه که در واقع فرهنگ‌ نامه امام علی (علیه السلام) است، تاکنون 16 بار تجدید چاپ شده است.

جرج جرداق فصل نخستین کتاب «الامام علی (علیه السلام)» را به سرزمین نبوت و سپس صوت محمد (صلی‌الله علیه و آله و سلم) در آن اختصاص می‌ دهد. او با قلمی شیوا و زیبا، نقش پیامبر اکرم اسلام حضرت محمد (صلی‌ الله علیه و آله و سلم) را در ایجاد تحول و انقلابی عظیم در راستای تحقق عدالت و قسط و ایجاد جامعه‌ ای بدون ظلم و جور، بدون استثمار و زن‌ آزاری، بدون ستم سرمایه‌ داران بر دیگران و... توصیف کرده است و در این فصل تحت عنوان «صوت محمد» به چگونگی ایجاد انقلاب در جامعه منحط عربی، در جزیره العرب می‌ پردازد و سپس استمرار این تحول را که او آن را انقلاب می‌ نامد، توسط امام علی (علیه السلام) پی می‌ گیرد و ترسیم می‌ کند.

جرج جرداق در جای جای کتاب فرهنگ‌ نامه خود، نقش تعلیمات پیامبر اکرم (صلی‌الله علیه و آله و سلم) و نقش پیام‌ ها و رهنمودهای ائمه تشیع (علیهم السلام) را در ایجاد و استمرار تحول و انقلاب بازگو و چگونگی آن را تبیین می‌ کند و راه و روش امام علی (علیه السلام) را در راستای تکامل و پیشرفت این انقلاب، بررسی می‌ کند. برای شناخت دیدگاه جرج جرداق درباره پیامبر اکرم اسلام، در مهد نبوت و جزیره العرب، نخست فصل سرزمین معجزه‌ ها ـ مهد نبوت را در آغاز کتاب خود می‌ آورد و سپس اهمیت و ارزش صدای محمد (صلی‌ الله علیه و آله و سلم) را در باروری این حرکت و انقلاب با قلمی سحرانگیز به تصویر می‌ کشد.

در یکی ـ دو قرن اخیر، در محافل تاریخ‌ نگاران به دو موضوع فلاسفه یونان و انقلاب فرانسه اهتمام خاصی داده شد و تالیفات بسیاری در این دو موضوع تاریخی تالیف و در اغلب کشورهای اروپایی انتشار یافت. جرج جرداق برای نشان دادن برتری اصول سیاسی اجتماعی تفکر امام علی (علیه السلام) در قبال مبادی و مفاهیم انقلاب فرانسه یا اندیشه‌ های سقراط، به مثابه شاخص فلاسفه غرب به تجزیه و تحلیل عمیق این دو موضوع می‌ پردازد و در این ارزیابی خود، به خوبی برتری مبانی فکری و عملی امام (علیه السلام) را در همه زمینه‌ های مورد اهتمام غربی‌ ها اثبات می‌ کند.

جرداق در مقایسه دستاوردهای انقلاب فرانسه، مثلا اعلامیه حقوق بشر را با تعلیمات امام علیه (علیه السلام) با استناد به متون نهج البلاغه و به وضوح روشن می‌ سازد که هزار و اندی سال پیش از پیدایش انقلاب فرانسه و قبل از آن مفاهیم انسان دوستانه در فلسفه یونان، به ویژه سقراط، امام علی (علیه السلام) مبادی و اندیشه والاتر و برتری را مطرح ساخته و خواستار اجرای مبادی انسانی درباره همه انسان‌ ها و کل بشریت شده است و در رهنمودی جاودانه به روشنی و صراحت می‌ گوید که انسان‌ ها، هیچ فرقی با همدیگر ندارند، آن‌ها یا برادر دینی شما هستند یا مانند شما انسان، «امّا اخّ لَک فِی الدِینِ وَ امَا نَظیرٌ لَک فِی الخَلق» بنابراین فرقی بین انسان‌ ها قائل نمی‌ شود و همه حقوق بشری را درباره همه بشر خواستار می‌ شود.

در واقع و در یک جمله، جرج جرداق، امام علی (علیه السلام) را فقط یک فرد یا یک شخص نمی‌ داند بلکه او امام علی (علیه السلام) را به مثابه یک انقلاب و یک دنیا عظمت و تفوق بر شخصیت‌ هایی چون سقراط و فلاسفه یونانی می‌ داند که در بررسی مفاهیم ادبیات آن‌ها، با استناد به اصول منتشر شده آن‌ها و امام، برتری را از آن تعالیم و رهنمودهای امام نشان می‌ دهد. و البته نقل حتی فهرست مطالب دو جلد از کتاب وی، درباره انقلاب فرانسه و سقراط در گفت‌ و گویی کوتاه مقدور و معقول نیست و برای دریافت حقیقت امر، باید هر دو جلد از کتاب جرج جرداق را در این رابطه به دقت مورد مطالعه قرار داد تا اهمیت موضوع روشن شود.

بررسی اوضاع جامعه عربی و سپس در عصر ما، قومیت و ناسیونالیسم عربی، از دیدگاه امام، در دو جلد دیگر از اثر ارزشمند وی نیز روشن گر حقایق بسیاری است که باز به جز مطالعه کامل آن مجلدات، درک صحیح و عمیق مسائل مقدور نخواهد بود.

با توجه به این نکته که جرداق یک فرد عرب و مسیحی، با باورهای خاص عقیدتی خود بود و همواره با احترام خاص از حضرت عیسی مسیح (علیه السلام) یاد می‌ کرد باید این نکته را بپذیریم که جرج جرداق نکات فاخر و برجسته‌ ای در رهنمودها و بیانات امام علی (علیه السلام) یافته است که در عالم انصاف نتوانسته از آن‌ها صرف نظر کند و به همین دلیل سالیانی دراز به پژوهش و تحقیق پرداخته و با مراجعه به صدها منبع و ماخذ معتبر داخلی و خارجی در همه زمینه‌ های مطرح شده در کتاب، این فرهنگ‌ نامه را به وجود آورده است که بی‌ تردید در این حوزه، یک اثر جاودان است.

جرداق با درک تعالیم تحریف نشده عیسی مسیح (علیه السلام) و شنیدن صدای محمد (صلی‌الله علیه و آله و سلم) در مهد نبوت و اخذ و هضم مبانی و اصول امام علی (علیه السلام) در اداره جامعه و دوری از ظلم و ستم و اجرای عدل و قسط در تمامی دنیا و برای همه انسان‌ها، با تلاشی پیگیر و خستگی‌ ناپذیر به تالیف فرهنگ‌ نامه امام علی (علیه السلام) پرداخت و سرانجام، با اینکه هم چنان و تا آخر عمر به عیسی مسیح باور داشت، امام علی (علیه السلام) را رهبر واقعی و معنوی خود می‌ دانست و در راه تحقق آرمان‌های والای امام علی (علیه السلام) به ویژه در مسیر عدل و قسط، یک عمر کوشید و سرانجام و پس از 88 سال زندگی،‌ دار فانی را وداع گفت و بی‌ تردید زحمات او در نزد خداوند متعال بی‌ پاداش نخواهد بود.
***
در مراسم دیگری که تحت عنوان «غواص بحر معنا» به یاد نویسنده و شاعر بنام لبنان، جرج جرداق، در سالن همایش‌ های مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی و با حضور جمعی از نخبگان ایرانی و لبنانی برگزار شد پیام استاد محمدرضا حکیمی برای این مراسم قرائت شد که متن آن چنین است:

مرزبان بزرگ تشیع، مرحوم علامه مجاهد، سید عبدالحسین شرف‌ الدین عاملی، صاحب کتاب گرانسنگ «المراجعات» که مشتمل بر نامه‌ هایی است رد و بدل شده، میان ایشان و رئیس اسبق الازهر، جناب شیخ سلیم بشری... و سرانجام شیخ‌ الازهر، در آخرین نامه خود (نامه 111)، تصریح می‌ کند که کسانی مطلب نادرست درباره شیعه می‌ گفتند، ولی تو مرا از حقیقت مذهب شیعه مطلع کردی. مذهبی گرفته شده از پیامبر«ص» و اهل بیت «ع» و تو سبب راهیابی من به حقیقت شدی...

باری، علامه مجاهد و مرزبان، سید شرف الدین عاملی در نامه‌ ای تقریظ‌گونه، به مرحوم استاد بزرگ جرج جرداق، درباره کتاب او، در شرح شخصیت حضرت امام امیرالمومنین علی (علیه‌ السلام) خطاب به او به این مضمون می‌ گوید: «اگر می‌ خواهید درباره اهمیت و ارزش کتاب «الامام علی صوت العداله الانسانیه» سخنی در خور بگویم، قلم خود را و بیان شگرفتان را به من عاریه بدهید، تا حق سخن ادا شود.

مرحوم علامه جعفری نیز تقریظی عمیق بر کتاب «صوت العداله» نوشته‌ اند. کتاب در چاپ بیروت، در 5 جلد، سال‌ها پیش انتشار یافته است و نه اینکه در این کتاب حق امام علی بن ابی طالب (علیه‌ السلام)، کامل و تمام ادا شده باشد، اما جرج جرداق، کامل ترین و تمام‌ ترین کتاب‌ را - بعد از کتاب «الغدیر» - نوشته است.

در پایان جلد پنجم که مولف مرحوم، تقریظ‌ های دانشمندان کشورهای مختلف را درج کرده است، (از سنی و شیعه و مسیحی)، تقریظ علامه جعفری را نیز آورده است.

فکر پر آفاق نویسنده، و قلم سیال او، و واژگان بسیار سرشار او، و تعبیرات سحرآفرین کتاب، باعث شده است تا کتاب «صوت العداله»؛ به نام یکی از بی‌ نظیرترین کتاب‌ ها، - در بلاغت عربی- یاد شود.

زبان عرب، زبان بلاغت است. در زبان عربی شعر و خطابه و نامه و کتاب، همه آثاری پر ارج و پر آفاق فراوان است، اما صوت العداله در میان آن همه آثار، درخششی چشمگیر دارد. جرج جرداق نمی‌ نویسد، بلکه تصویر می‌ آفریند، و تابلو می‌ سازد و از رسالت واژه و تعبیر، به سرشاری استفاده می‌ کند.

همانگونه که امام علی (علیه‌ السلام) به زندگی، حیات بخشید، و ارج انسانی را فریاد کرد، و شاکله عدالت را اساس ضروری جامعه‌ ها و تمدن‌ ها شمرد، و در فضای ملکوتی، و تعابیر پر نور «نهج البلاغه»، خدا و انسان و زندگی و عدالت را سرود، و به واژه‌ ها جان جاودان داد، نویسنده صوت العداله نیز، به پیروی از خطب علوی، و در کتاب خود، در شرح مقداری از شخصیت امام علی (علیه‌ السلام)، آفاق آفرید و آفاق، و اوج گرفت و اوج... و تعبیرات و واژگانی آن چنان را عرضه کرد، و در آفاق لاهوتی شخصیت علی (علیه‌ السلام)، حقیقت علوی، و به تعبیر خود او: «فریاد عدالت انسانی»، او نیز اوج گرفت.

واژه‌ و تعبیر در کتاب او، چیزهایی نیستند که خواننده کتاب، فقط آن ها را بخواند... بلکه خواننده کتاب، هنگام روبروشدن، با «فریاد عدالت انسانی»، و آن همه واژه و تعبیر، و آن همه تابلو و تصویر،‌ باید نخست همراه نویسنده کتاب، با واژه‌ ها و تعبیرهای بسیار ذوق پرور و دکلش کتاب به راه افتد، تا به بلندای مضامین علوی کتاب برسد، و از مشعلی بنام امیرالمومنین علی (علیه‌ السلام)، که معنای زندگی و انسان و عدالت را روشن کرد، پرتو گیرد، و با شکوه این کتاب، در آستانه جلال و مقام علی (علیه‌ السلام) سر فرود آورد.

سخن درباره این کتاب شگفت، و این قلم شکوهمند، و این نویسنده عاشق... بسیار می‌ توان گفت که می‌ گذرم.

جرج جرداق نویسنده توانا و سحرآفرین بود، که همواره در تاریخ اسلام زنده خواهد ماند، آری، هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق، بویژه که او به نقطه اوج آفاق اندیشه و کردار و گفتار امام علی (علیه‌ السلام)، که بعد از توحید، عدالت بود، توجه یافت، و نام کتاب پنج جلدی خود را چه زیبا، و شورانگیز، شورگستر، «الامام علی صوت العداله الانسانیه» گذاشت، و همین نامگذاری کافی است برای اینکه انسان بداند، که نویسنده کتاب دارای وجدانی بیدار، و دلی حقجو،‌ و در بلاغت، توانی بسیار بالا دارد، و کتاب او، از نظر حیات بخشیدن به واژه، در اوج زیبایی است، و از نظر جلالت تعبیر کم مانند است.

جرج جرداق با مطالعه تاریخ اسلام و تاریخ فلسفه، بخش «علی و سقراط» را می‌ نگارد، و نکاتی مهم را، از زندگی انسان‌ ساز، و جامعه‌ پرداز، انسان‌ های بزرگ‌ یادآور می‌ شود.

خوب است در اینجا اشاره کنم به شعری در مدح و ثنا گستری حضرت علی (علیه‌ السلام)، سروده برادر بزرگتر جرج جرداق، یعنی «فواد جرداق»، که نویسنده، در پایان جلد پنجم صوت العداله آن را ذکر کرده است. و مضمون این شعر که در آن اشاره به «نهج‌البلاغه» شده است، چنان آفاق یافته است که می‌ توان بعنوان ترجمه آزاد گفت: «آیا می‌ توان تصور کرد که در جامعه‌ ای و در میان مردمی که «نهج‌ البلاغه» وجود دارد، و آن جامعه و آن مردم، خود را معتقد به نهج‌ البلاغه و صاحب نهج‌ البلاغه می‌ دانند، ظلم و ستم هم باشد؟‌ ومحرومانی از امکانات مختلف زندگی بسر برند؟ و یتیمانی گرسنه بخوابند؟»

باری، بر می‌ گردیم به سخن بسیار پر معنا و پر اشاره و تاریخ‌ ساز خود جرج جرداق، و خطاب دردمندانه و هشدارگونه او به تاریخ، که با توجه به وضع اسفبار انسان و انسانیت - در شرق و غرب- و دسترس نداشتن انسان‌ ها به رهبرانی انسان دوست و عدالت گستر که می‌ گوید:

«ای تاریخ!... کاش می‌ شد هر از گاهی (بلکه قرنی) یک علی بن ابی طالب (علیه‌ السلام) به بشریت قرون و اعصار تقدیم می‌ کردی! تا کسی بتواند به نجات انسان، و شکوفایی انسانیت، و همه گیر شدن عدالت امیدوار شود.»
منبع : روزنامه جمهوری اسلامی
   1393/10/14 12:14

اخبار مرکز
کتاب «مشروطه مشروعه و علمای تبریز» منتشر شد
کتاب «مبانی فقهی ـ فکری مبارزات فدائیان اسلام» منتشر شد
خاطرات استاد سید هادی خسروشاهی درباره شهید نواب صفوی منتشر شد
اعلامیه ها، بیانیه ها، تلگراف ها، نامه ها و مصاحبه های مراجع ثلاث (جلد 10)
اعلامیه های آیت الله سید محمدصادق روحانی (جلد 9)
اخبار کتابخانه
گزارش تصویری بازدید حضرت آیت الله مکارم شیرازی از کتابخانه مرکز بررسی های اسلامی قم
حضرت آیت الله مکارم شیرازی: راه اندازی کتابخانه مرکز بررسی های اسلامی ابتکاری عالی و ارزشمند است
دانلود ویژه‌نامه مراسم افتتاح کتابخانه عمومی مرکز بررسی‌های اسلامی
فیلمی از مراسم افتتاح کتابخانه مرکز بررسی‌های اسلامی
متن کامل سخنان آیت‌الله العظمی سبحانی در مراسم افتتاحیه کتابخانه عمومی مرکز بررسی‌های اسلامی
اخبار فرهنگی
تحول خاصی در وضعیت نشر حوزه دین رخ نداده است
هشدار غرویان نسبت به کتاب‌سازی در حوزه‌ آثار دینی
جشن امضای کتاب کارِ لوسی است!
معرفی کتاب «مرزبان ایمان و یقین»؛ خاطرات آیت‌الله العظمی حاج سید محمدتقی خوانساری(ره)
رونمایی از پنجاه میلیون سند تاریخی
در رسانه های دیگر
نگاهی به مجموعه ده جلدی اسناد نهضت اسلامی ایران
شهید صدر شرایط را برای قیام بر علیه حکومت بعث مناسب نمی‌دانست
پنج کتاب بنیان فکری داعش
گزارشی جامع درباره کتابخانه آستان حضرت معصومه (س)
یادى از استاد محیط طباطبائى؛ ‏70 سال کوشش علمی و پژوهش فرهنگی
نشریه بعثت
بعثت : زمستان سال 1396
بعثت : پاییز سال 1396
بعثت : تابستان سال 1396
بعثت : بهار سال 1396
بعثت : زمستان سال 1395
دریافت فایل پی دی اف مجموعه آثار سید جمال الدین حسینی - چاپ قاهره

.   . .
 
دیداربا شخصیتهای بین المللی

آیت الله عمید زنجانی ، استاد سید هادی خسروشاهی ، آیت الله زین العابدین قربانی (1338 ، اصفهان)
جستجوی کتاب در کتابخانه مرکز بررسی‌های اسلامی
.
 
نشریه بعثت
. اسناد سيد جمال الدين اسدآبادي
 
تاریخ و فرهنگ معاصر
. مصلح جهانی
 
امام علی صدای عدالت انسانی
. اسناد سيد جمال الدين اسدآبادي
 
شهید نامدار عاشورا
. اسناد سيد جمال الدين اسدآبادي
 
یادنامه علامه امینی
. اسناد سيد جمال الدين اسدآبادي
 
تصاویر استاد در سایت وارثون
. اسناد سيد جمال الدين اسدآبادي
 
Home Contact Us Login RSS
Copyright © 2009 site. All Rights Reserved